Pompy ciepła Ochsner zapewniają przyjemną temperaturę w mieszkaniach i domach. By mieć gwarancję, że towary firmy będą sprawnie dostarczane do klientów w całej Europie i coraz częściej także w innych częściach świata, austriacka firma już od dekady współpracuje z operatorem logistycznym Dachser.

 

Wszystko zaczęło się w 2009 roku. Firma Ochsner, specjalizująca się w pompach ciepła, zdecydowała się na zmodernizowanie swojego łańcucha logistycznego. W tym celu postanowiła poszukać nowego operatora obsługującego przesyłki drobnicowe, który „będzie w stanie zapewnić więcej niż przewóz towarów z punktu A do punktu B”. Odpowiedzią na oczekiwania firmy okazał się Dachser. Austriackiemu przedsiębiorstwu zależało na wykorzystaniu całej swojej powierzchni na potrzeby produkcji, dlatego firma zrezygnowała z magazynowania pomp u siebie. „W tamtym czasie był to dla nas ogromny krok, bo coraz mocniej przywiązywaliśmy się do naszego partnera” – wspomina Marco Schäfer, dyrektor zarządzający w Ochsner. Wraz z Karlem Ochsnerem - większościowym udziałowcem firmy, koncentruje się on na rozwoju w zgodzie ze środowiskiem: „Dlatego zależy nam na partnerze logistycznym, który też przywiązuje wagę do zrównoważonego wzrostu oraz inwestuje w tym obszarze” – wyjaśnia Schäfer. Dachser doskonale spełnia te wymagania - m.in. dzięki wykorzystywaniu alternatywnych układów napędowych, ciągłej optymalizacji wykorzystywanej przestrzeni ładunkowej w pojazdach czy aktywnym działaniom mającym na celu minimalizowanie emisji spalin.

 

Idealnie połączone IT

 

We wszystkie dni robocze gotowe pompy ciepła trafiają do centrum logistycznego Dachser w Linz, gdzie czekają w magazynie, by wyruszyć w dalszą drogę do europejskich klientów. Dachser ma w Austrii sześć oddziałów, co czyni ten kraj ważnym węzłem transportowym do całej Europy. Korzysta na tym Ochsner, który notuje stabilne wzrosty na Starym Kontynencie. Systemy informatyczne do zarządzania magazynem i transportem obu firm są połączone w sposób, który umożliwia im automatyczną komunikację. Ochsner może zatem w dowolnym momencie sprawdzić aktualny status swoich towarów w magazynie lub na trasie przewozu, mając pewność, że pompy ciepła zostaną dostarczone do klientów w całej Europie prosto pod drzwi i na czas.

 

„Nasza współpraca w dużej mierze opiera się na technologiach informatycznych, ale bardzo cenimy sobie także komunikację interpersonalną” – mówi Günther Plank, kierownik sprzedaży w Dachser Austria w Hörsching. Obie firmy spotykają się regularnie, by omówić najróżniejsze kwestie biznesowe - od wyników w zakresie wydajności po przyszłe warunki współpracy czy sposoby na dalsze podnoszenie jakości. Ta ostatnia kwestia jest dla Ochsner szczególnie ważna.

 

Wspólnie podbijając Chiny

 

Schäfer podkreśla, że poziom obsługi Dachser jest w pełni satysfakcjonujący. Rozpoczął się już także kolejny etap tej współpracy: Dachser będzie wspierać Ochsner na rynku chińskim. Pierwsze pompy ciepła Ochsner trafiły tam już trzy lata temu, jednak to 2019 rok był początkiem regularnych dostaw do najludniejszego kraju na Ziemi. „Oferujemy Ochsner pełen zakres usług, w tym transport do Chin, magazynowanie, odprawę celną i dystrybucję na miejscu” – mówi Plank. Przesyłki docierają z Linzu do Hamburga, a stamtąd drogą morską do Szanghaju.

Globalna sieć Dachser to kolejny aspekt, który Ochsner docenia u swojego operatora. Systemy logistyczne w Chinach są dokładnym odwzorowaniem tych europejskich  - jedyną różnicą jest fakt, że magazyn dystrybucyjny znajduje się niedaleko Szanghaju, a nie w Hörsching w Austrii. „Panuje tam odmienna kultura i inna strefa czasowa, ale poza tym wszystkie podstawowe procesy działają w ten sam sposób. To idealne warunki do odtworzenia naszego udanego modelu współpracy również na innych kontynentach” – mówi Schäfer. W ciągu najbliższych pięciu lat Ochsner planuje zainwestować w swoje lokalizacje 10 mln euro i tym samym chce jeszcze bardziej zintegrować się z Dachser.

„Pompy ciepła to nasza główna specjalizacja, ale we wszystkich innych obszarach potrzebne są nam silne partnerstwa i zintegrowane procesy” – mówi Schäfer. Günther Plank z Dachser w Austrii dodaje: „Przykład Ochsner pokazuje, że dzięki połączeniu sił można osiągnąć największy postęp. Jeśli klient ma zaufanie do usługodawcy, to da się poczynić istotne kroki w kierunku optymalizacji bilansu logistycznego. Dotyczy to zarówno lepszych wyników biznesowych, jak i kwestii zrównoważonego rozwoju.