Kulisy konferencji prasowych
Kiedy pada pomysł zorganizowania konferencji prasowej, często wzbudza on wiele euforii, oczekiwań i wyobrażeń klienta – dziennikarze, fotoreporterzy, kamery i wiele publikacji w mediach. Żeby jednak pomysł w efekcie realizacji nie okazał się porażką, należy go dokładnie przemyśleć. Pomogą w tym obiektywne odpowiedzi na kilka kluczowych pytań: po co zwołujemy konferencję, czyli jakie cele chcemy poprzez nią osiągnąć?, jakie informacje mamy do przekazania dziennikarzom? kto ma na niej wystąpić?
Tajniki autoryzacji wypowiedzi
Udzielając wywiadu prasie mamy prawo do autoryzacji, czyli weryfikacji i wyrażenia zgody na publikację swojej wypowiedzi w mediach. Zdarza się jednak, że niektórzy niesłusznie traktują to prawo jako możliwość całkowitej modyfikacji cytatu i wycofania się z własnych słów. Stąd autoryzacja wypowiedzi nie jest szczególnie lubiana przez dziennikarzy, zwłaszcza w sytuacjach, gdy ingerencja w przesłany tekst jest nadmierna i nieuzasadniona. Warto zatem pamiętać o kilku prostych zasadach, które sprawią, że weryfikacja cytatu będzie przeprowadzona sprawnie...
Media relations na usługach PR
Media relations to działania doskonale znane specjalistom PR, jednak nie zawsze ten termin jest w pełni zrozumiały i jasny dla osób spoza branży. Często bowiem media relations i znacznie szersze pojęcie public relations są mylnie postrzegane jako synonimy. Dlatego dla tych, którzy są zainteresowani usługami, PR warto sprecyzować co się właściwie kryje za hasłem media relations. Pozwoli to na uniknięcie błędnych domysłów czy oczekiwań nie wpisujących się w obszar relacji z mediami.
Z cyklu OPINIE: PR bez PR-u
„Rząd zajmuje się już tylko robieniem PR-u …”, „Kampania prezydencka jest tak zdominowana przez czarny PR…”, „Premier po prostu dba o swój PR…”, „Pani premier nie lubi PR-u, tych marketingowych sztuczek…”, „To PR-owa zagrywka…” – takich przekazów na temat public relations wprost z politycznych salonów, a także z życia celebrytów pojawia się w mediach coraz więcej. Tym samym przyczepia się PR-owi łatkę samolubnych, podstępnych i nieczystych działań. Niestety sytuacja wydaje się z roku na rok pogarszać, a PR w społeczeństwie coraz częściej jest błędnie odbierany jako synonim PRopagandy.
Z cyklu OPINIE: Być albo nie być? - oto e-pytanie
Niektóre marki nie doceniają potencjału, ale też zagrożeń związanych z social media. Bo choć profil na Facebooku czy Twitterze nie każdemu biznesowi jest potrzebny, to rezygnując z obecności na tych platformach może okazać się, że i tak w nich jesteśmy, ale bez naszej kontroli.
Ukryte newsy
PR-owiec czasem musi być jak detektyw lub poszukiwacz skarbów, który odkrywa ciekawe informacje, zdarzenia, łączy fakty mogące cieszyć się publicznym zainteresowaniem. Nieraz pozornie drobna informacja po przeanalizowaniu okazuje się głównym newsem komunikacji. Jednak, jak diament, wymaga umiejętnego oszlifowania.
Artykuł sponsorowany – czy warto?
Artykuły sponsorowane są specyficzną formą reklamy, do przygotowania której często angażowani są PR-owcy. Tekst bowiem powinien przypominać artykuł redakcyjny, jednocześnie w sposób subtelny przemycać elementy promujące dany produkt bądź firmę. O zasadności i skuteczności artykułów sponsorowanych są różne opinie w branży PR. Decydując się na sięgnięcie po nie, warto przeanalizować zalety i wady tego typu płatnych tekstów.
Dobry początek, czyli jak stworzyć tytuł informacji prasowej
Informacja prasowa to tylko pozornie najłatwiejsze i najbardziej oczywiste narzędzie w codziennej pracy specjalisty PR. W rzeczywistości opracowując komunikat dla mediów można nieopatrznie zastawić na siebie wiele pułapek. Jedną z nich jest niewłaściwy dobór tytułu. Niestety efektem wpadnięcia we własne sidła jest zazwyczaj oddźwięk w mediach grubo poniżej oczekiwań, a w najgorszym wypadku jego brak. Warto więc pamiętać o kilku regułach, aby uniknąć rozczarowania przy przeglądaniu raportów z monitoringu.
Skuteczna informacja prasowa
Wysyłając informację prasową do mediów, firmy liczą na pozytywny efekt w postaci wzmożonego zainteresowania dziennikarzy tematem i licznych publikacji. Jednak nie zawsze oczekiwania zostają spełnione. Wówczas pojawiają się pytania, dlaczego informacja nie zaciekawiła dziennikarzy i czy zostały popełnione jakieś błędy? Warto zatem poznać podstawowe zasady przygotowania i dystrybucji prawidłowej informacji prasowej, a także elementów, które zwiększają szanse na jej rozpowszechnienie w mediach.
Jak prezentować się dobrze w obiektywie kamery?
Występ przed kamerą stanowi dla wielu osób wyzwanie. Widzowie oceniają nie tylko to, co jest powiedziane, ale również wygląd i zachowanie osób w telewizji. Kamera z łatwością odsłania wszelkie wizualne i werbalne mankamenty. Warto zatem przed nagraniem przygotować się do rozmowy nie tylko od strony merytorycznej, ale również poświęcić uwagę własnej mimice, gestykulacji, artykulacji, właściwemu ubraniu, aby w efekcie pozostawić po sobie dobre wrażenie.
Z cyklu Z ZAGRANICY: PR w wersji Hi Tech
Co chwila dziś słyszy się o nowoczesnych technologiach, które z powodzeniem znajdują zastosowanie w przemyśle, handlu albo nawet codziennym życiu. Potrafią wiele ułatwić, a do tego swoją nowością przykuwają uwagę, intrygują. Nic więc dziwnego, że coraz częściej wykorzystywane są w działaniach PR-owych czy reklamowych do promocji firm, produktów czy idei. Wdrożone z pomysłem, nieraz budzą ciekawość, a nawet zachwyt otoczenia. Tylko jak je skutecznie wykorzystać? Dobrym źródłem inspiracji mogą być zagraniczne realizacje.