Zasady odpowiedzialnej sprzedaży i podawanie napojów alkoholowych to temat szkoleń zorganizowanych w Zamościu w dniach 7 – 8 lipca w Miejskim Ratuszu. Prowadzone one były w ramach ogólnopolskiej kampanii edukacyjnej „Odpowiedzialna sprzedaż i serwowanie napojów alkoholowych” realizowanej przez Związek Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy (ZP PPS) pod patronatem Komendy Głównej Policji. Kampania skierowana jest do sprzedawców alkoholu, barmanów i kelnerów. Jej celem jest zmiana postaw oraz uwrażliwianie na kwestie związane z odpowiedzialnością społeczną i prawną związaną ze sprzedażą i serwowaniem alkoholi oraz promowanie najlepszych praktyk obowiązujących w branży. W Zamościu kampania realizowana była we współpracy z Urzędem Miasta i Komendą Miejską Policji. W szkoleniach wzięło udział 89 osób. W całej Polsce tylko w tym roku przeszkolonych ma zostać 3 600 osób z ponad 30 miast.
- Ludzie, którzy sprzedają alkohol w sklepach i lokalach, powinni wiedzieć, jak alkohol wpływa na organizm człowieka i jakie ryzyka się z tym wiążą. Ważne jest, aby znali też przepisy prawa i zdawali siebie sprawę z wynikających z nich obowiązków. Naszym celem jest promowanie bezpiecznego i odpowiedzialnego serwowania alkoholu. Mówimy zdecydowanie ‘nie’ spożywaniu nawet najmniejszej ilości alkoholu przez nieletnich, kobiety w ciąży czy osoby siadające za kierownicą. Obalamy też mity, że alkohol w piwie czy winie działa inaczej na organizm niż ten zawarty w wyrobach spirytusowych. Idziemy jednak jeszcze dalej niż przestrzeganie prawa. Uważamy, że na osobie sprzedającej czy podającej alkohol ciąży ogromna odpowiedzialność za zdrowie i życie klienta, bo człowiek w miarę spożywania alkoholu staje się coraz mniej zdolny do podejmowania właściwych decyzji. Na naszych szkoleniach uczymy, że należy zdecydowanie odmówić sprzedaży alkoholu każdemu, kto wykazuje oznaki upojenia alkoholowego i jak takie sygnały rozpoznać. Omawiamy też warunki wpływające na zachowanie konsumentów oraz możliwości zapobiegania przestępstwom i zakłóceniom porządku w lokalach, tak by minimalizować ryzyko awantur – mówi Leszek Wiwała, prezes Związku Pracodawców Polskiego Przemysłu Spirytusowego, organizatora kampanii.
Jednym z głównych tematów szkoleń są aktualne przepisy prawa dotyczące sprzedaży alkoholu, w tym zasady uzyskiwania zezwoleń, obowiązki spoczywające na podmiotach sprzedających i serwujących alkohol, kwestie wykroczeń oraz konsekwencje łamania prawa. Uczestnikom szkoleń przekazywane są informacje na temat działania alkoholu w organizmie, a także wpływu i konsekwencji spożywania alkoholu w przypadku prowadzenia samochodu, konsumpcji alkoholu przez młodzież i kobiety w ciąży. Przekazywane są też wskazówki, jak identyfikować sytuacje potencjalnie generujące problemy i odpowiednio reagować w sytuacjach konfliktowych. Ważnym narzędziem edukacyjnym wykorzystywanym w trakcie szkoleń jest podręcznik wydany przez ZP PPS przekazywany uczestnikom poświęcony odpowiedzialnej sprzedaży i serwowaniu napojów alkoholowych.
- Bardzo ważnym elementem podejmowanych przez samorząd działań w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych jest edukacja osób związanych ze sprzedażą i podawaniem napojów alkoholowych. Szczególnie istotne są programy mające na celu ograniczanie dostępności napojów alkoholowych i przestrzeganie zakazu sprzedaży alkoholu osobom poniżej 18 roku życia. Elementem tej edukacji są m.in. kampanie oraz szkolenia. Miasto Zamość bierze udział w takich kampaniach edukacyjnych od 2003 r. W tym roku trafiamy ze szkoleniami bezpośrednio do sprzedawców i osób odpowiedzialnych za serwowanie alkoholu – pod różnymi postaciami. Niezależnie od szkoleń staramy się docierać do punktów sprzedaży napojów alkoholowych z materiałami informacyjno–edukacyjnymi. Zapraszamy lokalne media do współpracy - promujmy postawę „Nie bądź obojętny, reaguj, gdy w twojej obecności sprzedawany jest alkohol osobie niepełnoletniej” – komentuje Iwonna Stopczyńska, zastępca Prezydenta Miasta Zamość.
W mieście Zamościu w 2009 r. nie doszło do cofnięcia zezwoleń na sprzedaż alkoholu z powodu naruszenia zakazu sprzedaży alkoholu osobie do lat 18. Mimo to region zamojski nie jest wolny od problemów wynikających z nieodpowiedzialnej konsumpcji i sprzedaży napojów alkoholowych. Dotyczy to zwłaszcza spożywania alkoholu przez nieletnich. Liczba interwencji funkcjonariuszy Straży Miejskiej i Komendy Miejskiej Policji wobec nietrzeźwych nieletnich w 2009 r. wzrosła do 138, czyli o 9% w stosunku do roku poprzedniego. Wszystkich interwencji wobec osób nietrzeźwych było 3777. W Izbie wytrzeźwień w 2009 r. przebywało 35 nieletnich, w tym 11 dziewcząt. W sumie Izba Wytrzeźwień przyjęła 2 990 osób, z tego 954 to mieszkańcy Zamościa.
- W 2009 r. w regionie zamojskim ujawniono 12 przestępstw w zakresie naruszenia zakazu sprzedaży i podawania alkoholu osobom do lat 18. W tym roku było takich przypadków już 14, z tego 2 w samym Zamościu. Należy pamiętać, że są to dane dotyczące tylko zgłoszonych przypadków, a skala zjawiska spożywania alkoholu przez nieletnich jest znacznie większa - komentuje nadkom. Jerzy Godzisz, ekspert Wydziału Prewencji Komendy Miejskiej Policji w Zamościu.
Potwierdzają to wyniki raportu na temat zagrożeń w zamojskich szkołach opracowanego przez Poradnię Psychologiczno–Pedagogiczną Nr 1 na podstawie informacji uzyskanych z placówek oświatowych. Wynika z nich, że alkohol jest postrzegany przez młodzież jako produkt łatwo dostępny.
- Dlatego tym bardziej potrzebne są szkolenia, jak te prowadzone przez ZP PPS, by wpływać bezpośrednio na osoby zajmujące się sprzedażą alkoholu. Duża jest też rola mediów, by włączyć się w edukowanie i kształtowanie właściwych postaw w społeczeństwie w zakresie odpowiedzialnej sprzedaży i konsumpcji alkoholu – dodaje nadkom. Jerzy Godzisz, ekspert Wydziału Prewencji Komendy Miejskiej Policji w Zamościu.
- Spotkaliśmy się z dużą przychylnością władz Zamościa i tutejszej Policji, dla których kwestie związane z edukacją w zakresie odpowiedzialnej sprzedaży i konsumpcji alkoholu są bardzo istotne. Dziękujemy, że zechcieli zaangażować się w nasz program i pomóc nam zorganizować szkolenia. Bez takiej współpracy byłoby to bardzo trudne lub wręcz niemożliwe – dodaje Leszek Wiwała, prezes Związku Pracodawców Polskiego Przemysłu Spirytusowego, organizatora kampanii.
Ogólnopolski cykl szkoleń z zakresu odpowiedzialnej sprzedaży i serwowania napojów alkoholowych jest elementem szerokiego programu z zakresu społecznej odpowiedzialności branży spirytusowej i jednym z trzech głównych nurtów programu prowadzonego przez ZP PPS. Organizuje on także kampanię „Lepszy start dla twojego dziecka” mającą na celu zapobieganie spożywania alkoholu pod jakąkolwiek postacią przez kobiety w ciąży. Kampania „Piłeś? Nie jedź” edukuje i przestrzega w zakresie nie prowadzenia pojazdów po spożyciu alkoholu. Wszystkie inicjatywy w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu prowadzone przez ZP PPS łączy dedykowana strona www.pijodpowiedzialnie.pl, która ma za zadanie edukować w sposób łatwy i ogólnodostępny na temat odpowiedzialnej konsumpcji napojów alkoholowych.